
(geïnspireerd op het liedje “We Gotta Do Something” van de fictieve band Instant Sorrow)
“Een beter milieu begint bij jezelf”. Dat was in de jaren negentig de slogan waarmee de overheid de verantwoordelijkheid bij individuele burgers neerlegde en ver weg van de bedrijven die er vervuilende praktijken op nahielden en de overheid zelf die verzaakte voldoende te reguleren.
Ruim drie decennia later zitten we met inmiddels reuzegrote problemen met duurzaamheid en is het duidelijk dat alleen naar je eigen huishouden kijken om te zien wat je beter kunt doen gewoon niet meer voldoende is.
De slechtste slogan ooit: Een beter milieu begint bij jezelf
Hilde Brontsema namens Milieudefensie in 2021
Daarom hier een pleidooi om juist op zoek te gaan naar manieren om je eigen positieve impact op het gebied van duurzaam geluk voor iedereen te maximaliseren. In plaats van te kijken wat je zelf kunt doen, kun je ook om je heen kijken en bedenken waar je eigen inzet het meeste effect zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar sweet spots zoals ik die onder idee #2 benoemde, maar óók door een soort sterkte/zwakte analyse van je eigen capaciteiten te doen.
Als ik die sweet spots nu even herdoop in het marketing begrip “kansen en bedreigingen”, dan kun je dus een soort groene SWOT matrix maken. “SWOT” staat voor: Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats.
Op de verticale as zet je de kansen en bedreigingen op het gebied van duurzaam geluk voor iedereen, met de grootste kansen bovenaan. Als je mijn voorgestelde volgorde aanhoudt, zou je dus beginnen met “#1 Duurzaam geluk voor iedereen”. Maar voel je vrij om zelf na te denken over wat volgens jou de hoogste prioriteit heeft.
Op de horizontale as zet je vervolgens je persoonlijke sterkten/zwakten, met je grootste sterkten helemaal links. Waar ben je goed in? Wat heb je aan middelen? Hoe sterk is je netwerk? Enzovoort.
Op het kruispunt van aan de ene kant kansen en bedreigingen; en aan de andere kant sterkten en zwakten; zijn nu matrixvelden ontstaan. De uitdaging is nu om grote kansen op zinvolle manier te koppelen aan grote of zelfs unieke persoonlijke sterkten.

Overigens een paar tips: neem niet te snel genoegen met het eerste het beste idee dat in je opkomt. Dat is namelijk anders dan de folklore wil doen geloven juist zelden het beste. Het kan zelfs de moeite lonen om hulp van anderen bij deze zoektocht in te schakelen. Mensen die jou goed kennen en misschien nog wel beter dan jijzelf zien waar jouw grootste krachten liggen. Of experts op het gebied van duurzaamheid die jou kunnen koppelen aan bestaande initiatieven, zodat je niet alles zelf van nul af aan hoeft op te starten. Of een facilitator die ervaring heeft met dit soort creatieve processen (zoals ikzelf 🤗).
Als je een hele hoop ideeën verzameld hebt, is het nuttig om ze te clusteren. Wat hoort bij elkaar? Wat komt vaak terug? Zijn er overkoepelende thema’s te ontdekken? Kun je een naam plakken op zo’n thema? Zo’n thema wordt ook wel een zoekveld genoemd.
De allerbeste ideeën ontstaan door nog een paar keer te itereren. Spit de meest intessante zoekvelden helemaal uit.

Vandaar dat ik verder ben gegaan met het tweede zoekveld. Deze webpagina is een uiting van het onderste idee, oftewel een hulpmiddel dat helpt om de positieve impact van mensen te maximaliseren.
Vervolgens ga je selecteren. Bijvoorbeeld kun je alle ideeën langs een lijstje criteria leggen. Zoals de vijf criteria onder idee #3, wenselijk, economisch haalbaar, technologisch haalbaar, duurzaam en voldoende schaalbaar.

Maar je kunt er beter ook nog wat persoonlijke criteria aan toevoegen. Wat vind je zelf leuk? Waar kun je hulp bij krijgen? Hoe past ieder idee bij jouw overige persoonlijk sterkten en zwakten? Hoe uniek is het idee? Voor de wereld danwel voor je omgeving. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar kunt misschien wel een reeds bestaand goed idee plaatselijk promoten.

Helaas ook op een negatieve manier bij twee zwakten: het helpt bij dit idee enorm als je ideeën met veel overtuiging kunt brengen, maar ik ben best een geboren twijfelaar. Ook zal het moeilijk zijn om een verdienmodel te koppelen aan Dugelied. Dat is helaas vrij typisch voor oplossingen die echte duurzaamheid nastreven.
Duurzame persoonlijk doelvinding in de praktijk
Het zal nog steeds geen picknick zijn om tot goede, originele, werkbare ideeën te komen. Jezelf opnieuw uitvinden is niet makkelijk. Innoveren is lastig. Activisme is zwaar. En duurzaamheid een pittig onderwerp. En er is dus zelden een serieus verdienmodel. Dus vernieuwende duurzaamheid is al helemaal een uitdagende taak om op je te nemen. Maar als je zowel creatief als selectief te werk gaat, ongeveer volgens het duurzame doelvinding proces zoals ik dat hierboven beschreven heb, kun je je eigen positieve impact maximaliseren. Je tovert jezelf als het ware om in een groene superheld.
Dit is niet de eerste keer dat ik zoiets als dit heb gedaan voor mezelf. Zo heb ik zelf in 2021 mijn half-Britse achtergrond en mijn kennis en gedrevenheid op het gebied van duurzaamheid gekoppeld aan de vertaling van een inspirerend boek over duurzaamheid: Eerste Hulp Bij Klimaat Verandering werd First Aid For Climate Change.
Vervolgens heb ik mijn voorliefde voor schrijven, theater en fietsen gekoppeld aan de COP 26, de klimaatconferentie die dat jaar in Glasgow plaatsvond, om een activistische fietstocht dwars door het Verenigd Koninkrijk te maken. Zelf ook gekleed als wannabe groene superheld en altijd open voor gesprekken en presentaties onderweg: Solfie’s Road to Glasgow.
Mijn belangrijkste bondgenoot tijdens die avontuurlijke tocht -fietsende kapper Noël Wilmes- zette trouwens ook op geweldige manier een paar van zijn grootste troeven in tijdens diezelfde tocht. Zo gooide hij onder andere de naamgever van de tocht Solfie in de strijd, de door hem ontwikkelde bakfiets op zonne-energie.

Opdracht
Dus hierbij de uitdaging: voer een persoonlijke duurzame doelvindingstraject uit. Ga op zoek naar de groene superheld in jezelf.
Misschien begint een beter milieu dan toch bij jezelf…
Maar één ding is zeker: die eindigt daar niet. En dat is het grote verschil met die waardeloze slogan uit de jaren negentig.
Nu op naar idee #5, waarin ik op zoek ga naar betere manieren om succes te meten.
