Zelflerende accumonitor

In 2015 voerde ik samen met Victron en TNO een technologische en economische haalbaarheidsstudie uit naar een slimme, zelflerende accumonitor. Deze accumonitor zou contact maken met andere accumonitoren en met relevante databases over bijvoorbeeld stromingen, eb en vloed, weersverwachtingen, enzovoort. Het idee was dat zo’n slimme accumonitor in staat zou zijn om met minimale inspanning van de installateur en de gebruiker toch vergaande voorspellingen te kunnen doen over de actieradius, ongeacht de toepassing. Bijvoorbeeld in elektrische boten geeft dat gebruikers meer controle, waardoor ze verder kunnen varen, sneller kunnen varen en/of uit komen met minder accu’s. Comfortabeler, sneller, duurzamer en/of goedkoper.

Een elektrische boot is veel gevoeliger voor omgevingsfactoren dan een elektrische auto. Door middel van koppeling aan allerlei databases met informatie over stroming, windsnelheid en communicatie met andere accumonitoren in de buurt, zou de slimme accumonitor een heel aardige benadering moeten kunnen produceren. In ieder geval veel beter dan die van de bestuurder van de boot, die niet of nauwelijks al die relevante factoren kan overzien.

De zelflerende accu bleek zowel technologisch als economisch haalbaar. Maar om marketingtechnische redenen koos Victron er voor om toch niet verder te gaan met het project.

Economische haalbaarheid wil ook nog niet zeggen dat het voor een bedrijf economisch gezien ook altijd logisch is om een nieuw product te ontwikkelen. Zeker niet als het bestaande product nog steeds aan de eisen voldoet. Iedere nieuwe ontwikkeling brengt immers ook risico met zich mee.

Reflectie

Ik had Victron zelf benaderd voor dit project, omdat ik hen had leren kennen als een heel professioneel en betrouwbaar bedrijf. Ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Daarin hebben ze mij ook in dit project niet teleurgesteld.

Maar ja, dat eerlijke antwoord was na de haalbaarheidsstudie: deze ontwikkeling past eigenlijk toch niet zo goed bij onze toekomstvisie.

Vanuit de marketing theorie heb ik inmiddels geleerd dat de keuze van Victron volstrekt logisch was, vanuit economische motieven.

Om een indruk te geven van de functionaliteit van het concept, heb ik een kort scenario uitgewerkt, uit laten spelen en op video vast laten leggen.

Ik had dus met wijsheid achteraf beter een ander soort bedrijf moeten zoeken. Victron was inmiddels een gevestigd bedrijf geworden. Gevestigde bedrijven hebben doorgaans weinig behoefte aan innovatie. Het is aan andere bedrijven om de nieuwe uitdagers te worden.

Maar ja, die hebben doorgaans nog geen track record op basis waarvan je hun betrouwbaarheid kunt beoordelen. Dus het blijft een lastige keuze.

Weer wat geleerd…