
Om te onderzoeken of de Oxidesk Power Station zou helpen om een beter begrip van energie te krijgen, heb ik vooraf samen met Alliander het energieverbruik van een aantal menselijke handelingen in kaart gebracht. Bijvoorbeeld de verschillende manieren van reizen, TV kijken, thee zetten, enzovoort.
Terwijl ik daar mee bezig was, vroeg ik mij af: kan deze boodschap niet op een andere manier burgers bereiken? Bijvoorbeeld via een spel?

Ik kende toevallig het kaartspel Vroeger of Later, waarin op de ene zijde een historische gebeurtenis beschreven staat en op de andere zijde het jaartal. Spelers moeten dan om beurten een kaart trekken en op de goede volgorde leggen van een steeds groter aantal historische gebeurtenissen.
Dit gaat net zo lang door, totdat iemand vermoed dat er een fout gemaakt is. Dan worden alle kaartjes één voor één omgedraaid, waardoor de jaartallen zichtbaar worden.
Als alles toch blijkt te kloppen, krijgt degene die besloot de kaarten om te draaien een strafpunt. Klopt het niet? Dan degene die als laatste een kaart geplaatst heeft, ongeacht of dat de plek is waar de fout gemaakt werd.
Dit simpele spelmechanisme zorgt er voor dat iedereen betrokken is bij iedere kaart die gelegd is. Er ontstaan hele discussies aan tafel over geschiedkundige gebeurtenissen en hoe die invloed hadden op elkaar.

Mijn idee is om dat spelmechanisme toe te passen op het energieverbruik van menselijke handelingen. In plaats van “Vroeger of Later?”, is de vraag dan: “Groener of Grijzer?”. Hopelijk ontstaan er ook dan diepgaande gesprekken die het energiebewustzijn vergroten.
Wat heel duidelijk uit het spel naar voren komt, is dat het niet alleen is wat je doet, maar ook hoe vaak en hoe veel. Ook geeft het spel simpele tips over betere alternatieven.
Reflectie
In alle eenvoud, lijkt me dit voor de meeste mensen best een leuk en leerzaam spel. Ik ben hier destijds niet mee verder gegaan, omdat ik een soortgelijk spelelement wilde toevoegen aan een app die aan de Oxidesk Power Station en daarna TED – The Energizing Desk gekoppeld zouden kunnen worden. Dat laatste is er echter nooit van gekomen.
Nu ik er op terug kijk: toch jammer dat ik hier niet verder mee ben gegaan. Een kaartspel waarin je met anderen speelt, heeft toch een heel andere dynamiek dan een app. Met een app heb je meer mogelijke contactmomenten, maar bij een discussie met geliefden kunnen ook allerlei interessante ethische kwesties boven tafel komen. Dat is misschien niet altijd even gezellig, maar ja, gezien de ontwikkelingen met klimaat en andere problemen met duurzaamheid: We need to talk…
Heb je interesse? Neem gerust contact op.
Weer wat geleerd…
